marți, 24 martie 2015

Timur Lenk – cuceritorul din Asia



Arnaud Blin, Timur Lenk, traducere și cuvânt-înainte de Mihai Manea, București, Editura Corint, 2013.


În vara anului 1402 a avut loc la Ankara una dintre marile confruntări militare de la începutul secolului al XV-lea, față în față găsindu-se Baiazid și Timur Lenk. Deznodământul bătăliei – înfrângerea lui Baiazid – a stopat pentru un timp expansiunea exponențială a otomanilor și a făcut din Timur Lenk un personaj cunoscut în Europa. Violența cu care acesta a trecut prin istorie, ca și răsunetul victoriilor sale i-au făcut pe mulți intelectuali să se oprească asupra personalității lui, în această lungă galerie de scriitori, artiști sau oameni de știință regăsindu-se și francezul Arnaud Blin, cel care, în urmă cu câțiva ani, a încercat într-o lucrare cu caracter monografic să surprindă cele mai importante aspecte ale vieții lui Tamerlan.
Scriind pentru marele public din Franța o carte despre un personaj născut în Asia Centrală, așadar o lume puțin cunoscută europeanului occidental, Blin și-a construit lucrarea într-o manieră ușor anacronică, prezentându-i cititorului mai întâi modul în care Timur Lenk–Tamerlan a fost perceput de cultura occidentală, în secolele ce au urmat după moartea lui („mitul despre Timur Lenk”) și, abia apoi, analizând principalele etape ale vieții sale. Rând pe rând, sunt amintiți dramaturgul Cristopher Marlowe, iluministul Voltaire, istoricul Edward Gibbon sau compozitorul Georg Händel, intelectuali europeni care i-au dedicat lui Timur Lenk părți mai lungi sau mai scurte din opera lor.
Timur s-a născut în 1336, în orașul Keș (astăzi Shahrisabz, Uzbekistan) din regiunea istorică Transoxiana (sau Transoxania), regiune ce cuprindea teritorii mai mari sau mai mici din țări ce astăzi se regăsesc în Asia Centrală – Uzbekistan, Turkmenistan, Tadjikistan și Kazahstan. Cât privește originea lui Timur Lenk și începutul vieții sale, acestea sunt învăluite într-o ceață, explicabilă prin locul și epoca în care a trăit acesta. Arnaud Blin nota: „Viața lui Timur Lenk se dezvăluie pe măsură ce puterea sa sporește: cunoaștem doar câteva detalii despre copilăria lui Timur Lenk care, foarte probabil, nu a durat mult. În ciuda tuturor faptelor, știm că Timur Lenk făcea parte din clanul Barlas, deci aparținea «nobilimii» din Transoxiana, familia sa exercitând puterea locală la Keș. […] Din punct de vedere cultural, Timur Lenk aparținea lumii turcice. Dar cei din clanul Barlas (Barulas din perioada domniei lui Ginghis Han) erau de origine mongolă, probabil amestecați cu turcii vechi. […] Familia sa era turcă și mongolă, dar și musulmană, probabil de dată recentă.” (p. 85, 86)
O parte importantă a lucrării lui Blin este dedicată campaniilor militare ale lui Timur Lenk. În fața unui război prelungit pe mai multe decenii, sarcina istoricului nu este deloc una ușoară, acesta fiind obligat la „o enumerare fără de sfârșit de nume de bătălii, locuri, oameni și chiar popoare […] cu atât mai mult cu cât, pentru publicul din Europa Occidentală, aceste nume nu înseamnă nimic” (p. 146); de aceea, Arnaud Blin s-a limitat la prezentarea etapelor importante ale expansiunii timuride – campaniile contra Iranului, Hoardei de Aur, Indiei, mamelucilor și otomanilor. Motivațiile, caracteristicile și urmările acestor campanii au fost interpretate diferit. Războiul împotriva Hoardei de Aur a reprezentat „în termeni strict militari  […] apogeul aventurii lui Timur Lenk” (p. 162); cauza confruntării cu mamelucii este descrisă, în mod paradoxal, ca o urmare a asemănărilor izbitoare dintre societatea timuridă și cea a mamelucilor – „cuceritorului nu-i plăcea să-și vadă imaginea în oglindă” (p. 182); referindu-se la bătălia de la Ankara, pe care o descrie într-o manieră minuțioasă, lăsând astfel să se vadă pasiunea sa pentru istoria militară, autorul se raportează o dată în plus la zona de cultură căreia îi aparține – „celebrele bătălii dintre englezi și francezi de la Crécy, Poitiers sau Azincourt, care s-au desfășurat cam în aceeași epocă, nu suportă comparație, în raport cu acest spectacol extraordinar” (p. 192).
Cât privește relațiile lui Timur Lenk cu Europa Occidentală, acestea s-au limitat la un schimb de scrisori cu regii Franței și Castiliei, dar și la primirea unor călători occidentali, precum a fost cazul lui Ruy González de Clavijo. Timur a murit în 1405, într-o perioada în care pregătea o mare campanie împotriva Chinei.
Una din caracteristicile politicii militare a lui Timur Lenk a fost violența, o violență de cele mai multe ori nejustificată. Pe lângă „obișnuitele” piramide de cranii, care rămâneau în urma cuceririlor, Timur comanda mari masacre umane îndreptate împotriva celor învinși : după ce a pătruns în Dehli, au fost omorâți „100.000 de prizonieri indieni – cifra este probabil exagerată, dar dă măsura măcelului – musulmanii având «privilegiul» de sfârși cu beregata tăiată, iar ceilalți compatrioți nefericiți au pierit arși” (p. 129-130); la Sivas, „a îngropat de vii câteva mii de armeni, masacrând femeile, legându-le de caii care galopau, în timp ce copiii erau călcați în picioare de copitele acestora” (p. 184).
Pornind de la maniera autoritară și violentă de a conduce și de a cuceri a lui Timur Lenk, Arnaud Blin înclină să îl considere un precursor al totalitarismului modern. Totuși, comparațiile cu alte zone geografice sau cu alte perioade istorice sunt excesive, autorul folosind foarte des trimiteri la personaje sau evenimente ce i se pare similare cu cele din viața lui Timur Lenk. În plus, multe din notele traducătorului despre personalități ale istoriei și culturii universale sunt inutile, mare parte din aceste personalități fiind cunoscute cititorului mai mult sau mai puțin avizat.
Care este imaginea lui Timur Lenk în memoria omului contemporan? Pe lângă lucrările cu caracter științific, precum cea a lui Arnaud Blin, care încearcă să-l readucă pe marele cuceritor asiatic în atenția cititorului de istorie, Timur este folosit și ca element de propagandă politică în Uzbekistanul de astăzi. În viziunea lui Blin, „astăzi, memoria lui Timur Lenk ni se înfățișează ca o imagine cu mai multe dimensiuni, aceea a unui om complex, care a lăsat în urma sa, în loc de un imperiu, o pată mare de sânge, a cărei urmă, mereu vizibilă, nu va dispărea probabil niciodată.” (p. 233)

Liviu Marius Ilie

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu