luni, 2 martie 2015

Irina – femeia care a condus un imperiu


Dominique Barbe, Irina, împăratul Bizanțului, traducere din limba franceză Ioan Doru Brana, prefață Sebastian-Laurențiu Nazâru, București, Editura Nemira, 2013.


A fost prima femeie împărat din istoria Imperiului Bizantin; a fost trecută de Biserică în rândul sfinților; a intrat în istorie primind pe cap coroana imperială a Bizanțului, din mâna sotului sau, Leon al IV-lea și a părăsit-o îmbrăcând rasa de călugăriță, in care a și murit; a fost privită ca un politician abil, chiar lipsit de scrupule, profitând de orbirea fiului si predecesorului sau la tron, Constantin al VI-lea. Irina, frumoasa ateniană, care a a readus in Biserică icoanele, după mai multe decenii în care fuseseră excluse, a devenit ea însăși o icoană, venerată de lumea creștină. A atras privirile contemporanilor și urmașilor săi, mulți fiind curioși să-i cunoască viața. De la Teofan Confesorul, care a murit la scurt timp dupa Irina și până astăzi, istoricii s-au întrecut în a o descrie in fel și chip. Pătimași sau reci, credincioși sau atei, cercetătorii trecutului au prezentat-o în diverse ipostaze, i-au dedicat „vieți”, biografii abia schițate sau ample descrieri ale existenței celei care a urcat pe tronul împăraților de la Constantinopol.
Unul dintre cei care au scris asemenea biografii ale împărătesei originare din Atena este Dominique Barbe, doctor în istorie al Universității Paris IV Sorbonne. Cartea sa, așa cum autorul însuși o descrie, este un eseu. „Încercarea de a face o istorie strict evenimențială referitoare la Irina nu este posibilă. Am risca să cădem cu repeziciune în romanesc. Ideea este ispititoare, dar ea nu ține de munca și, cu atât mai puțin, de domeniul istoricului.” (p. 16) Această descriere nu a fost împărtășită de toți bizantinologii, Judith Herrin considerând că lucrarea lui Barbe se îndepărtează de istorie și se apropie de literatură (Herrin, 2002: 267).
Cum „tăcerea cea mai grea și un întuneric de nepătruns înconjoară originile Irinei”, ea apărând „brusc, la o întorsătură de frază” a cronicarului Teofan Confesorul (p. 66), autorul se vede nevoit ca acolo unde lipsesc detaliile directe din viața viitoarei împărătese, să le înlocuiască cu informații din istoria bizantină. Astfel, acesta împletește istoria soției lui Leon al IV-lea cu istoria Constantinopolului și cu istoria Imperiului Bizantin, lăsând adeseori impresia că umple hiatusurile izvoarelor cu fragmente de istorie generală, fragmente în care viața Irinei, discretă sau încă lipsită de celebritate, se pierde în tumultul Marelui Imperiu sau în cel al Marelui Oraș.
Din momentul în care sursele vremii o amintesc tot mai des pe Irina, cititorul poate urmări firul cronologic al vieții sale. Sosită la Constantinopol pentru a se căsători cu Leon, fiul împăratului Constantin al V-lea, ea intră, prin acest mariaj, în familia imperială bizantină. Îi oferă lui Leon, co-împărat la acea vreme, un fiu, care va primi numele bunicului său imperial – Constantin. La moartea lui Constantin al V-lea, în anul 775, soțul Irinei urcă pe tronul de la Constantinopol, rămânând cunoscut în istorie drept Leon al IV-lea. Cinci ani mai târziu, acesta moare, puterea trecând în mâinile fiului său minor, Constantin al VI-lea; pentru Irina începea o lungă perioadă de regență a domniei fiului său, perioadă în care, în cea mai mare parte a timpului, ea a fost adevaratul conducător al Imperiului Bizantin. În anul 797, un eveniment cu o puternică încărcătură sentimental are loc la Constantinopol – împăratul Constantin al VI-lea este orbit, mama sa profitând politic de această situație pentru a deveni prima femeie din istoria Imperiului Bizantin care a urcat pe scaunul împăraților. În 802, Irina este îndepăratată de pe tron și moare un an mai târziu.
Dominique Barbe punctează principalele momente de politică externă și internă ce s-au leagat de numele Irinei. Dintre aceastea putem aminti: conflictele cu arabii sau bulgarii, relațiile sinusoidale cu vestul Europei, al VII-lea sinod ecumenic de la Niceea din 787, condamnarea iconoclasmului și restaurarea cultului icoanelor în Biserică etc.
Care au fost dezavantajele sale ca femeie-om politic, în plin secol al VIII-lea? Deși femeie, Irina a purtat în documentele sale oficiale – cele emise între 797 și 802 – titlul de basileus–împărat, în forma sa gramaticală masculină (forma de feminin era basilissa–împărătesă) (Herrin, 2002: 100). Parafrazându-l pe Ernst Kantorowicz, se poate specula faptul că, în cazul Irinei, corpul său natural, muritor era de femeie, în timp ce corpul său politic, nemuritor era de bărbat. Din perspectivă militară, Irina a avut un mare neajuns – nu a putut conduce armatele bizantine pe câmpul de luptă. Preluarea totală a puterii de către Constantin al VI-lea, în 790, a fost înlesnită de revolta armatelor din răsăritul imperiului; referitor la această situație, Dominique Barbe nota: „Mai mult decât o revoltă a armatelor iconoclaste, ceea ce trebuie să vedem în reacția soldaților este dorința lor de a avea un împărat care să fie un adevărat comandant în fruntea armatelor.” (p. 320) În ziua de Crăciun a anului 800, papa Leon al III-lea l-a încoronat pe Carol cel Mare ca împărat al romanilor; cronicarii apuseni au justificat „reînvierea” imperiului în apusul Europei prin faptul că la Constantinopol, puterea se afla în mâna unei femei. Un fapt ce merită amintit aici este un posibil plan de căsătorie între Carol cel Mare și Irina, mariaj nerealizat, dar care, fără doar și poate, ar fi putut fi una din căsătoriile celebre ale istoriei medievale.
În ciuda rezervelor manifestate, așa cum am văzut mai sus, de unii specialiști, cartea lui Dominique Barbe rămâne o lectură interesantă, cursivă, care așa cum arăta autorul „ îl va cufunda, o dată în plus, pe cititor într-o lume bizantină fascinantă și insuficient explorată” (p. 16). Evident, pot fi menționate mai multe observații asupra lucrării, din care, în treacăt, pot fi amintite unele inadvertențe cronologice, accentuate, în mod clar, de sistemul cronologic complicat folosit în principalul izvor al epocii, cronica lui Teofan Confesorul.

Bibliografie suplimentară:

Herrin, J. (2002). Women in Purple. Rulers of Medieval Byzantium, London: Phoenix Press.

Kantorowicz, E. (2014). Cele două corpuri ale regelui, Iași: Polirom.



Liviu Marius Ilie

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu