miercuri, 11 martie 2015

O altă istorie a Imperiului Bizantin

Timothy E. Gregory, O istorie a Bizanțului, traducere de Cornelia Dumitru, Iași, Editura Polirom, 2013.

 Cine se încumetă să scrie o istorie a Imperiului Bizantin își asumă o mare responsabilitate, existența Bizanțului ca stat fiind una milenară. Dacă lucrarea nu este vastă în raport cu subiectul tratat, ca în cazul istoriei lui Timothy E. Gregory, care însumează puțin peste patru sute de pagini, capacitatea de sinteză de care trebuie să dea dovadă istoricul poate fi egalată numai de necesitatea parcurgerii unei imense bibliografii, așa cum este cea a imperiului creștin din răsăritul Europei.
Una din chestiunile controversate în cercetarea istoriei bizantine este, fără doar și poate, stabilirea momentului de început al Bizanțului sau, altfel spus, determinarea graniței cronologice dintre Imperiul Roman și cel Bizantin. Pentru Gregory, acest punct de trecere îl reprezintă, doar în mod convențional „epoca lui Constantin cel Mare” (începutul secolului al IV-lea), deoarece clivajul roman/bizantin este văzut ca o divizare care, în bună măsură, este „artificială și depinde de nevoia istoricilor de a segmenta trecutul în faze inteligibile” (p. 61). Finalul imperiului este legat de cucerirea otomană din 1453, istoricul american menționând și câteva aspecte ale moștenirii bizantine.
Foarte importantă este modalitatea de expunere a faptelor istorice, în cazul de față autorul optând, așa cum subliniază în prefața volumului, pentru o expunere cronologică și politică, lucrarea folosind „domniile împăraților drept criterii de organizare a materialului” (p. 16). Parcurgând cartea istoricului american, cititorului îi trec prin fața ochilor, unul câte unul, toți împărații Imperiului Bizantin, figuri luminoase sau șterse, reformatori ai statului sau, dimpotrivă, oameni politici caracterizați de tradiționalismul epocii.
Utilizarea domniilor împăraților bizantini ca borne în împărțirea istoriei l-a determinat pe istoricul american să se oprească asupra unora dintre conducătorii imperiului din Răsărit și să le contureze rolul jucat în istoria statului romeilor. Deși Constantin cel Mare a lăsat omenirii o moștenire gigantică, „figura lui istorică s-a transformat într-un mit, legenda începând să se țeasă încă din timpul vieții sale” (p. 78). „Teodosie I a fost ultimul conducător al Imperiului Roman nedivizat” (p. 107), în timp ce „domnia lui Iustinian este considerată, de obicei, epoca de aur a perioadei bizantine timpurii” (p. 127). Heraclius a fost „unul dintre eroii istoriei Bizanțului și un personaj fascinant” (p. 158), iar „Leon al III-lea și-a făcut apariția pe scena politică bizantină într-un moment decisiv și a așezat statul pe o bază solidă din punct de vedere militar și politic” (p. 185). Unora dintre împărați, precum Vasile al II-lea, autorul le creionează chiar un portret, pornind de la izvoarele vremii: „Dintr-un tânăr iubitor de plăceri se transformase într-un politician și un comandant călit și hotărât; era posac și iute la mânie și – spre deosebire de antecesorii săi – nu era interesat de literatură sau studii” (p. 249). Împrejurările politice dificile ale imperiului au fost adeseori depășite prin intervenția unor împărați cu o personalitate puternică, precum Alexios I, care „este exponentul unui fenomen tipic bizantin, anume împăratul care a ajuns pe tron când situația era mai gravă, a salvat imperiul de la dezastrul militar și l-a adus pe un făgaș pe care avea să îl urmeze timp de un secol” (p. 265). Evident că au existat și împărați mai puțin inspirați din punct de vedere politic, precum Ioan al V-lea, care „într-un interval scurt de timp […] a devenit supusul a doi dintre inamicii Bizanțului – mai întâi al papei și apoi al sultanului otoman” (p. 331). În traducerea română s-au strecurat și câteva greșeli legate de numele împăraților bizantini, în această categorie intrând „Nichifor I Focas” (p. 268) sau „Manuel al II-lea Comnen” (p. 295)!
Evident că autorul american nu s-a limitat la înșiruirea împăraților bizantini, ci a analizat și teme majore ale istoriei Bizanțului. Rând pe rând, sunt amintite cele șapte sinoade ecumenice, apariția și formele monahismului, iconoclasmul și rolul său major în Biserica bizantină, cruciadele și influența lor asupra Imperiului Bizantin, Hipodromul, organizarea themelor sub forma unui eșafodaj administrativ-militar al imperiului, importanța monedei bizantine, structura societății,  manifestări culturale bizantine etc.
Stilul cărții este puternic influențat de densitatea informațiilor pe care istoricul trebuie să le transmită cititorului. Lucrarea este scrisă dintr-o perspectivă evenimențială, care adeseori tinde să plictisească, pericolul pe care îl reprezintă acest tip de scriere fiind un abandon prematur al lecturii, lectură care, pe alocuri, este lipsită de inflexiuni ale limbajului ce pot face o carte plăcută nu doar specialistului, ci și cititorului pasionat de istorie. Pentru a diminua această imagine ușor monotonă, Gregory a introdus mai multe „casete”, în fapt texte ce descriu evenimente sau personaje specifice ori fragmente din izvoare istorice, care, în mod normal, nu și-ar fi găsit locul în textul propriu zis și care au rolul de a-l scoate pe cititor din generalul sintezei și de a-l introduce în specificul studiului de caz. Nu în ultimul rând, trebuie menționat faptul că, la finalul fiecărui capitol, autorul a introdus o scurtă listă a izvoarelor istoriei Imperiului Bizantin, traducătorul menționând edițiile în limba română ale respectivelor surse primare.
Când se sfârșește istoria, începe legenda. Cucerirea Constantinopolului și stingerea milenarului Imperiu Bizantin nu au fost niciodată acceptate de cei care iubiseră Bizanțul, aceștia preferând să trăiască o istorie bizantină în afara realului, o istorie în care doi dintre pilonii imperiului, împăratul și Biserica, nu au dispărut, ci au rămas suspendați în timp, pentru a reveni cândva, într-un moment în care orașul de pe malurile Bosforului va deveni din nou capitală imperiului creștin din răsărit. Referindu-se la Constantin al XI-lea Paleologul, cel din urmă împărat bizantin, respectiv la ultima slujbă ținută în Sfânta Sofia, biserica cea mai importantă a Constantinopolului și a imperiului, Gregory amintește două legende: „Trupul lui Constantin nu a fost găsit. Faptul că aparent dispăruse fără urmă a dat naștere unei tradiții mai târzii, care îl înfățișează ca fiind «împăratul de marmură», care nu este mort, ci așteptă, undeva în afara timpului, să se întoarcă și să refacă Imperiul Bizantin”; „Potrivit tradiției, pe măsură ce turcii au pus stăpânire pe biserică, preoții au luat vasele sacre, pereții sanctuarului s-au deschis și preoții au intrat în zidurile clădirii, de unde vor apărea cândva pentru a relua liturghia, când edificiul va deveni din nou biserică creștină.” (p. 352).
            O carte interesantă, care merită citită cu atenție și prin care autorul recreează o lume dispărută cu mai mult de o jumătate de mileniu în urmă. 

Liviu Marius Ilie

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu